piątek, 11 lutego 2011

Jabłecznik z 87, prawie jak u babci




Przepraszam, że nie pisałam parę dni i muszę Was zawieść jak uprzedzałam, nie będę pisała przez tydzień. Trochę smutno, bo nie będę używała piekarnika i tego wszystkiego przez tydzień… No, ale tutaj proszę Was – Jabłecznik, a przepis na niego pochodzi z książki „Zdrowa kuchnia” Aliny Dąbrowskiej z 1987 roku. To jedna z tych książek, którą udało mi się kupić na starociach, po bardzo niskiej cenie, tak niskiej, że wstyd się przyznać. Mam sentyment do wielu rzeczy, a stare książki to właśnie jedna z nich. Żółte kartki, pachnące tamtymi czasami, szkoda, że ta nie jest popisana. Lubię zapiski innych ludzi, zawsze można się coś ciekawego dowiedzieć o książce czy tych innych ludziach. Kiedy przeglądałam tę lekturę zachęcił mnie przepis, na który niestety nie mam i raczej nie znajdę składników, Mianowicie na sałatkę wiosenną po francusku, z liśćmi polnego mlecza, krwawnika, babki wąskolistnej, no i z pietruszką, szczypiorkiem i innymi. Ciekawi mnie jak kuchnia wyglądała za tamtych, przecież nie tak dawnych czasów. Wcinamy rukolę, roszponkę, a tu proszę, moglibyśmy się delektować liśćmi krwawnika. Przepis ze strony 236 – Konfitura z płatków róży, to również brzmi fascynująco i smakowicie. Liczę na to, że w wakacje uda mi się przyrządzić taką sałatkę. Musiałabym tylko wybrać się na czystą łąkę bez tych miastowych zanieczyszczeń, bądź pole i zerwać te rośliny, z czym może być problem, bo nienajlepsza ze mnie zielarka:)
Muszę się Wam przyznać, że to ja zjadłam połowę blaszki tego ciasta…
Jabłecznik
·      ½ kostki masła
·      1 ½ szklanki mąki
·      1 całe jajko
·      2 żółtka
·      białko do smarowania
·      ½ szklanki śmietany
·      ½ szklanki cukru
·      1 cukier waniliowy (zastąpiłam łyżeczką esencji waniliowej)
·      1 łyżeczka sody oczyszczonej
·      szczypta soli
·      1 kg jabłek
·      3 łyżki cukru
·      cynamon

Mąkę przesiać na stolnicę, posolić, zrobić wgłębienie, wsypać sodę, włożyć masło, jajko i żółtka, posiekać tasakiem (proponuję nożem), wsypać połowę cukru, połączyć ze śmietaną i esencją wanilią lub cukrem. Jeżeli ciasto będzie za rzadkie, a będzie, dosypać mąki (w zależności od wilgotności mąka wchłania więcej lub mniej płynu). Następnie rozwałkować, ułożyć na wysmarowanej i wysypanej mąką blaszce, proponuję tortownicę, odstawiłam też ciasto na chwilę do lodówki. 1/3 ciasta zostawić na paseczki, którymi ozdobimy jabłka. Jabłka (najlepiej antonówki, użyłam różnych) umyć, utrzeć na tarce (ucierałam na plastry), wysypać równo na cieście, pocukrzyć i posypać cynamonem (tyle ile lubisz, ja dałam bardzo dużo). Ozdobić ukośnie ułożonymi paskami z rozwałkowanej reszty ciasta. Posmarować białkiem i włożyć do piekarnika. Pieczemy ok. 40 minut w temp. 180-200oC. Piekłam w 200oC. Po wystygnięciu posypujemy cukrem pudrem i delektujemy się tym wybornym smakiem:)

Pozdrawiam i życzę spokojnych ferii dla tych, którzy ich jeszcze nie mieli. Dolnośląskie mają w tym roku jako ostatni. Dopinam zamek w walizce i idę się porządnie wyspać. :)

7 komentarzy:

aga pisze...

jakie apetyczne zdjecia:) ciasto wyglada tak smakowicie, ze mam ochote skubnac Ci przez ekran:)

Kubełek Smakowy pisze...

Znajdziesz te składniki na wsi, na łące. Moja Babcia robi miód z kwiatów mleczu - normalnie zbiera je w polu. Herbatkę z krwawnika też popijamy u niej. Spróbuj!

Kinga ⚬ Yummy Lifestyle pisze...

uwielbiam takie szarlotki ze startymi jabłkami!

asieja pisze...

takie kawałek z talerza.. skradłabym.

magda k. pisze...

cudowny ten jabłecznik :) zdjęcia tak apetyczne, że porwałabym cały :)

Lekka pisze...

Normalnie przez ekran poczułam zniewalającą woń jabłecznika...
Jak to zrobiłaś???:)

Kinga Żak pisze...

właśnie włożyłam do piekarnika, zobaczymy czy wyjdzie równie kusząco, jak tobie : )

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...